home

Wydarzenia >> 2012/2013

Wyjazd naukowy do MONACHIUM

13-19 lipiec 2013r.

W dniach 13 – 19 lipca 2013 roku odbył się wyjazd naukowy do Monachium z projektu „Mały Archimedes”.

Pierwszego dnia tego obozu naukowego nie wydarzyło się nic szczególnego. Wszyscy uczestnicy zebrali się i zapoznali się wzajemnie ze sobą. Tego samego dnia wyruszyliśmy w drogę i zatrzymaliśmy się we Wrocławiu.

Drugiego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy z hotelu zwiedzać stolicę województwa dolnośląskiego. Na początek dowiedzieliśmy się najważniejszych wydarzeń z historii miasta. Zaczęliśmy zwiedzanie miasta od Ostrowa Tumskiego. Zobaczyliśmy tam katedrę, Most Tumski, zwany Mostem Miłości, zwiedziliśmy rynek miejski, zabytkowe kamienice. Dowiedzieliśmy się, dlaczego Wrocław nazywa się „miastem krasnali”. Oprócz tego zobaczyliśmy budynek Ossolineum, czyli budynek, w którym znajdują się zbiory dzieł sztuki przewiezionych z Lwowa i zebranych przez jednego z członków rodu Ossolińskich i wcześniej wspomniane krasnale. Wiąże się z nimi historia antykomunistycznej opozycji, która ośmieszała komunizm i odszukiwała ukryte hasła antykomunistyczne. Podczas jednej z manifestacji członkowie tej organizacji przebrali się za krasnale i uciekali przed milicją w celu ośmieszenia funkcjonariuszy. Tego samego dnia późnym popołudniem opuściliśmy Polskę i pojechaliśmy do Pragi.

Trzeciego dnia zwiedziliśmy stolicę Republiki Czeskiej. Spacer po Pradze zaczęliśmy od Hradczanów – jednej z najstarszych dzielnic miasta. Widzieliśmy piękne zabytkowe kamienice, zamek praski – siedzibę prezydenta Czech i katedrę zamkową. Ten zamek to mieszanka stylów od gotyku do klasycyzmu. Następnie zwiedziliśmy ogrody przy pałacu, w którym teraz obraduje czeski Senat. Potem  przeszliśmy na Most Karola, na którym znajdują się liczne rzeźby z różnych okresów. Jedna z nich przedstawia św. Jana Nepomucena utopionego w rzece Wełtawie. Po zwiedzeniu miasta udaliśmy się w drogę do Monachium.

Czwartego dnia nadszedł punkt kulminacyjny obozu naukowego – zwiedzanie Monachium. Zwiedzanie zaczęliśmy od Stadionu Olimpijskiego, na którym rozegrały się Igrzyska Olimpijskie w 1972 roku. Potem udaliśmy się pod zamek, którego nazwę można tłumaczyć jako Siedziba Nimf. Następnie przeszliśmy do archikatedry miejskiej, której budowniczy oszukał diabła. Budowniczy oddał duszę diabłu w zamian za zbudowanie katedry. Ta świątynia miała nie mieć okien, a budowniczy sprytnie ukrył okna, oszukując złego ducha. Po obiedzie udaliśmy się do Deutsches Museum – muzeum techniki. W środku znajdowały się różne pojazdy, makiety statków, modele rakiet kosmicznych, a nawet łódź podwodna, samoloty. Największe wrażenie zrobiła na mnie hitlerowska rakieta V2. Oprócz tego zrobiły na mnie wrażenie  samoloty z I i II wojny światowej, przekrój Jumbo Jeta i odrzutowce. Tego dnia zostaliśmy w Monachium.

Piąty dzień zaczęliśmy od zwiedzania muzeum BMW w Monachium. W tym muzeum znajdowały się samochody tej marki z różnych lat i nie tylko. Można tam zobaczyć również silniki samolotowe, samochody rajdowe, motocykle z Rajdu Dakar. Największe wrażenie zrobiły na mnie bolidy Formuły 1 i samochody marki Rolls Royce. Po zwiedzeniu muzeum przejechaliśmy do Norymbergii. Zobaczyliśmy tam Wieżę Zmysłów, w której na każdym uczestniku zrobiły wrażenie złudzenia wzrokowe, słuchowe, dotykowe. Po krótkim zwiedzaniu udaliśmy się w drogę do Berlina. Szkoda, że nie zobaczyliśmy Alianz Areny – stadionu Bayernu Monachium.

Szósty dzień zaczęliśmy zwiedzaniem pałacu Sanssouci w Poczdamie – letniej rezydencji króla Fryderyka II Wielkiego. Zwiedzanie zaczęliśmy od ogrodów pałacowych wykonanych w stylu włoskim. Następnie zobaczyliśmy domek herbaciany z rzeźbami chińskich arystokratów, chociaż figury nie przypominały Chińczyków. Potem zobaczyliśmy pałac od środka. Zobaczyliśmy bibliotekę królewską, portrety króla, pokoje gościnne i kilka innych sal w pałacu m.in. salę koncertową. Po zwiedzeniu pałacu ruszyliśmy w drogę do Polski, ale po drodze zobaczyliśmy Bramę Brandenburską w Berlinie. W późnych godzinach popołudniowych wróciliśmy do Polski, a noc spędziliśmy w Poznaniu.

Ostatni dzień zaczęliśmy od przedpołudniowego zwiedzania Poznania. W stolicy województwa wielkopolskiego zwiedzaliśmy zabytki w obrębie starego rynku miejskiego. Zobaczyliśmy Ratusz Miejski, stare kamienice doskonale skomponowane z współczesnymi, Wagę Poznańską (dawny Urząd Skarbowy). Oprócz tego zwiedziliśmy Stary Browar, w którym znajdują się dziś galeria handlowa, restauracje, hotel. Ten kompleks został  stworzony w miejsce dawnego budynku przemysłu browarniczego. Po zwiedzeniu stolicy Wielkopolski ruszyliśmy w drogę powrotną, po której wszyscy rozstaliśmy się.

Ten wyjazd wiele nas nauczył o stylach w architekturze, historii samochodu i samolotu, historii Czech, Pragi, Monachium i Bawarii. Na tym obozie przewodnicy przekazali nam wiele fantastycznych ciekawostek dotyczących zwiedzanych obiektów i miast, ich historii i losów. Opiekunowie i inni uczestnicy tego obozu naukowego stworzyli nam miłą atmosferę, wiele ciekawych przeżyć i chwile, które zapadną nam w pamięci na wiele lat. Oprócz tego poznaliśmy wielu nowych, inteligentnych ludzi oraz ich przeżycia i zainteresowania.